top of page
Søg
  • rasmus5220

Køb af brugt elcykel - er det en god investering?

Opdateret: 22. feb.

Det er efterhånden et spørgsmål, vi møder oftere og oftere. Kan det svare sig at købe en brugt el cykel? Hvad kan man gøre for at undgå at købe katten i sækken? Hvordan tjekker man fejl og mangler?


I dette blogindlæg vil vi forsøge, at gøre jer lidt klogere på faldgruberne ved køb af brugt elcykel og give jer nogle fif til, hvordan du sikre dig selv bedst muligt, hvis du køber en brugt elcykel.


Brugt elcykel med centermotor
Brugt elcykel med centermotor

Udvalget af brugte el-cykler er stærkt stigende. Der bliver solgt ca. 500.000 nye cykler om året, og flere tal viser at næsten 50% af dem efterhånden er elcykler. Derfor stiger udbuddet af brugte cykler selvfølgelig også.


Det kan sagtens være en god idé, at købe en brugt elcykel. Der kan være mange penge at spare og der findes mange gode brugte el cykler til salg.


Ligeledes kan det være en bekostelig affære hvis man køber det forkerte. Det er lidt som at købe en brugt bil - spørg dig selv “kan det nu også passe?” Lyder det for godt til at være sandt - så er det ofte tilfældet.




Ting du generelt skal være opmærksom på ved køb af brugt (el)cykel.


Her gælder de samme gode råd, som til køb af en almindelig brugt cykel. 


  1. Medfølger der en servicebog, som er udfyldt?

  2. Er cyklen i generelt god stand? (Er dækkene meget slidt, nedslidte bremseklodser, er kæden meget rusten eller meget løs i ledene, er tandhjulene både foran og bagpå meget spidse (de skal være brede og tykke), ødelagte håndtag, knækkede bremse/gearkabler, ødelagte bremsegreb eller skiftegreb, er cyklen jævnligt rengjort)

  3. Kør en tur på den. Kører den ok? Ingen mislyde eller umiddelbare problemer? 


Er de ting ok, så er det mekaniske på cyklen sandsynligvis i orden. Men der er ingen garantier. Vil du være sikker så tag den til cykelhandler og få den gennemgået.


Specifikt - hvis det er en cykel med indvendige gear - f.eks. 7 gear med drejegreb, så er det 90% sikkert et Shimano Nexus 7 gear. Her vil det være en god idé, hvis sælger kan fremvise service på gearnavet. (læs vores indlæg om emnet her)


Specifikke ting på en elcykel du skal være opmærksom på.


Det kan være tæt på umuligt for dig at vurdere, om den elcykel du vil købe har en risiko for at gå i stykker på eldelen. Med mindre du visuelt kan se begyndende fejl på nogle af eldelene, så findes der ikke nogen garantier.


Det er vigtigt, at sælger kan fremvise en kvittering for købet fra ny. Især hvis cyklen er under 2 år, da du i så fald jo stadig har garanti hvis nogle eldele skulle gå i stykker. Hvis ikke sælger kan fremvise kvittering, og de f.eks. er nr. 2 ejer allerede - så pas på. 


Har den pågældende elcykel kørt mere end 10.000 km., så skal den være serviceret mange gange. Det skal ejeren af cyklen kunne dokumentere - ellers skal man være påpasselig med at købe.


Ved køb af brugt elcykel må man forberede sig på en vis "ekstra" omkostning til rep og vedligehold. Herunder har vi beskrevet de mest kendte fejl vi ser på elcyklerne.


De fejl vi oftest ser på elcykler kan reelt isoleres til;


  • Batterier

  • Controller

  • Sensorer (pedal eller speed)

  • Displays

  • Motor (sjældent)


  • Batterier: Spørg sælger om de har taget batteriet med ind når de parkerer cyklen. Vurdér om du kan stole på svaret. Det er væsentligt for dig som køber, da et batteri som har siddet på cyklen hele vinteren (selvom den har stået under halvtag eller i carport), vil være mere udsat end ellers. Kulde slider på batterier. 


Brugte elcykel batterier
Brugte elcykel batterier

Undersøg batteriet for synlige skader. Har det tegn på at have været tabt? Dvs. er slået noget af batteriet, er kanterne bulede og slået?


Tabte batterier kan have taget uopretteligt skade indvendigt. Garantien bortfalder som regel hvis batteriet har været tabt - det gælder f.eks. batterier fra Promovec.


Nye batterier er bekostelige. Et nyt batteri til en forhjulstrukket elcykel begynder typisk fra omkring 2.500 kr. for dem med mindst kapacitet.


Batterier til f.eks. Bosch starter fra omkring 3.500 kr., men kan sagtens koste 6.500 kr. for Powertubes med mest kapacitet. 



  • Controller: Problemer med controller, er mest noget vi ser på billigere el cykler med forhjulsmotor. Dvs. cykler med en nypris på mellem 9 - 15.000 kr. 


Defekte controllere til elcykler
Defekte controllere til elcykler

Her sidder der en separat controller på systemet. Ved elcykler med batterier på bagagebæreren, så sidder controlleren ofte i forlængelse af batteriet på selve bagagebæreren. De har det med at gå i stykker over tid. Og så virker cyklen ikke. 


Mængden af arbejde forbundet med at skifte controlleren kan variere. Det er alt afhængig om kablerne er til at komme til. 


En ny controller koster typisk fra 1.500 kr. + montering.





  • Sensorer: Fejl på sensorer er et ofte set problem. Især de modeller som har omdrejningssensor som sidder på selve krankboksen. Det er modeller med motor i forhjulet.


Defekte sensorer til elcykler
Defekte sensorer til elcykler

Det kan enten være en sensor med en metalplade eller en sensor som måler direkte på armen på selve krankboksen. Har du tabt kæden foran, så kan din sensor sagtens tage skade.


Selve sensoren er ikke så dyr, og det bør ikke tage mere end maks. 1 time for en seriøs mekaniker at skifte. Og det er endda lang tid. Ofte bør det kunne gøres hurtigere. 



En ny sensor koster fra 249 kr. + montering.





  • Displays: Displays er ofte også et problem. Ulempen ved displays er at udvalget er kæmpe stort og det kan være svært nogle gange at finde det rigtige. Det kan tage tid, og det kan være frustrerende at finde det korrekte. Og alt skal passe sammen - ellers virker det ikke. Man kan ikke bare “tvinge” et forkert display på cyklen og få det til at virke. 


Defekte elcykel displays
Ødelagte elcykel displays

Fejl på displays udgør ca. 50% af alle de reparationer vi ser på - især elcykler med forhjulsmotor. Problematikken opstår især, hvis cyklen er en lidt ældre model, da producenterne skifter i kabelstikkene, og de nye displays passer derfor ikke til den gamle model. Og de gamle displays er udgået. 


I så tilfælde er der ikke andet at gøre - end helt nyt elsystem på cyklen. Samme motor, men resten (display, sensor, controller og kabler) skal skiftes. Men så kommer den også til at køre igen.



Nyt display koster fra 699 kr. til ca. 2.000 kr. 


Afhængig om det er LCD skærm, LED/diode display, med eller uden gashåndtag osv osv. + montering.



  • Motor: Det sker, at motoren er færdig og skal skiftes. Det er sjældent - men det sker. 


Defekt forhjulsmotor til elcykel
Defekt forhjulsmotor

På forhjulsdrevne elcykler, så er det typisk “planethjulene” inde i motoren, som har knækket nogle tænder eller er slidt flade. Således vil du høre at motoren kører inde i selve nav’et, men motoren trækker ikke. I nogle tilfælde kan man skifte de pågældende planethjul, i andre tilfælde skal der en helt ny motor til.


Centermotoren kan også skulle skiftes. Det er dog meget sjældent og i mange tilfælde tilbyder den pågældende producent (Bosch, Shimano eller Yamaha) at skifte motoren til en fordelagtig “byttepris” selvom den er uden for garantiperioden. Det gør de fordi, de sjældent oplever fejl på motoren, og de vil gerne vil have den ødelagte motor ind til inspektion - så de kan udbedre en eventuel fejl.


En ny motor koster:


Forhjulsmotor fra ca. 2.000 kr.


Centermotor fra ca 4.500 kr.



Hvorfor vil cykelhandleren ikke lave min elcykel?

 

Flere cykelhandlere vil ikke lave el-cykler, som de ikke selv sælger. Det er der flere årsager til. 


For det første, så vil de ikke bøvle med at finde fejlen på et system de ikke kender til. Det kan også være bøvlet og tage tid. Det passer for mange dårligt ind i en hverdag, hvor kalenderen er fuld af “mekaniske opgaver”, som de kan lave hurtigt og tjene mere på. 


For det andet, så vil de ikke tage risikoen for, at der går noget galt - som de efterfølgende ikke kan fixe igen. Især når det er et produkt de ikke kender, og derfor ikke ved hvor de eventuelt skal søge efter hjælp. Ikke alle el-systemer har en serviceorganisation bag sig - og det kan derfor være man ender i ingenmandsland og skal løse problemet selv. Den risiko vil flere ikke tage. 


For det tredje, så er der i cykelbranchen en stor forskel på “cykelhandler” cykler og “supermarkeds elcykler”. Derfor er det ikke alle cykelhandlere som vil lave “supermarkeds elcykler” på eldelen. Også selvom det i flere tilfælde er de samme el-systemer som sidder på cyklerne - så kan enkelte mærker bevidst være et fravalg og et “no go” for en cykelhandler.


Konklusion:


Du kan godt købe en elcykel brugt. Jo bedre kvalitet fra start - jo mere sikkert er dit køb.


Ja - du kan købe for billigt. Hvis du køber en brugt el cykel til under 5.000 kr., så har du købt for billigt. Du må ikke have nogen forventninger til dette køb. Du kan være heldig, at du har gjort et godt køb - men risikoen for, at du har købt noget, der bliver et problem for dig - er stor. 


Et godt råd. Lad være. Spar pengene og vent til du har lidt flere penge og køb en cykel der er lidt bedre. 


El cykler med centermotor holder længere. De har bedre batterier og stærkere motorer end forhjulstrukne el-cykler. De går ikke ligeså tit i stykker, og skal ofte ikke have skiftet store dele som du kan opleve med forhjulstrukne elcykler.


Der er ingen garantier. Brug din sunde fornuft, og budgetter med løbende vedligehold på din brugte elcykel - på samme måde du du vil gøre hvis det var en bil. For ja- der vil komme reparationer. Og en elcykel som fra ny har kostet 10.000 kr., er pr definition en billig elcykel (uanset om 10.000 kr. isoleret set er mange penge). Den vil gå i stykker på et tidspunkt.


Bosch er verdensførende inden for kvalitetsmotorer til elcykler. De giver de bedste garantier og servicemuligheder. Langt de fleste elcykler vi laver er fra andre producenter end Bosch. Fejl på Bosch udgør under 10% af vores elcykel reparationer. Og ofte er det noget som kan fixes via en service opdatering, med mindre en specifik komponent er beskadiget på grund af styrt. 

34 visninger0 kommentarer

Comentários


bottom of page