top of page
Søg
  • rasmus5220

El cykel centermotor eller forhjulsmotor? Hvad skal jeg vælge?

Opdateret: 18. jan.

Lad os tale om motorerne (driveunits): Bosch, Shimano og Yamaha mod Front-/Bag navs drev. Dette er din guide til det ultimative elcykelvalg.


Bosch CX driveunit
Bosch centermotor

Når det kommer til valg af en elcykel, er der en afgørende beslutning, der ofte overses, men dens indvirkning kan være dybtgående. Valget mellem en el cykel med centermotor eller forhjulsmotor. Center driveunits, repræsenteret af industriens giganter som Bosch, Shimano og Yamaha, og en for- eller bagnavs driveunit kan afgøre, om din elcykeloplevelse bliver en fornøjelig tur eller en frustrerende skuffelse. I dette blogpost begiver vi os ud på en rejse for, at afsløre forskellene mellem disse driveunits og afsløre de skjulte hemmeligheder, der kan gøre eller ødelægge din elcykeloplevelse.


Afsløring af det usynlige:


Forestil dig dette: Du står ved en skillevej og betragter ivrigt et udvalg af elcykler, der hver især lover en oplevelsesrig tur. Men som du dykker dybere ned i emnet, indser du, at under de strømlinede cykelrammer og lovende salgsslogans, der gemmer de sande arbejdsheste sig nemlig - driveunits (motoren). Det er disse kraftcentre, der omdanner dine pedaltråd til en magisk, ubesværet glide. Men ikke alle driveunits er skabt ens.


Men hvad er så bedst?


Centrum for opmærksomhed: Bosch, Shimano og Yamaha:


Første del af vores rejse fører os til centrum af cyklen, hvor vi finder driveunits fra Bosch, Shimano og Yamaha. Disse industriens ledere har mestret kunsten at centralisere kraften, hvilket sikrer optimal balance, stabilitet og håndtering. Bosch med sin upåklagelige tyske ingeniørkunst, Shimano's præcision og Yamahas urokkelige stræben efter perfektion har skabt drevsenheder, der har sat standarden for elcyklens ydeevne.


shimano center driveunit
Shimano Centermotor

På bemærkelsesværdig vis tilbyder disse driveunits, takket være deres placering, større stabilitet og vægtfordeling, hvilket betyder en mere afbalanceret og kontrolleret tur. De er det foretrukne valg for dem, der søger en elcykel, der klarer sig godt på forskellige terræner og håndterer som en drøm. Vores tekniske udforskning afslører detaljerne i deres design og hvordan de omsættes til fordele i den virkelige verden.




Hjulenes valg: For- og Bagnavsmotor:


Nu, da vi skifter gear (og ja, det var med vilje), bevæger vi os ind i området for for- og bagnavs motorer. Disse drive units har måske ikke det samme rampelys som deres centrale modstykker, men de har deres egne unikke fordele. Forhjulsmotoren giver en mere enkel og mindre indgribende løsning og bruges ofte til at omdanne almindelige cykler til elcykler. Bagnavsmotor giver en mere enkel løsning og er ofte et mere overkommeligt valg for dem, der søger en elektrisk opgradering. Desuden er bagnavs motoren næsten altid med udvendigt gear.

forhjulsmotor til elcykel
Forhjulsmotor

Men, som med ethvert valg, er der kompromisser. Forhjuls- og bagnavs driveunits kan påvirke din cykels balance og potentielt føre til mindre kontrol og stabilitet, især på udfordrende terræn. Det er en balancegang, som vores dybtgående analyse navigerer med præcision.



Lad os se på fordele og ulemper ved de to muligheder:


Fordele centermotor:


  1. Center driveunits følger dit trædemønster. Der sidder en momentsensor i motorerne som gør at "du skal yde - for at nyde". Således oplever du en kraft fra motoren som følger den kraft du selv træder i pedalerne. Træd blødt, og du får en blød hjælp. Træd hårdt - og den hjælper hårdt. Uanset hvilken indstilling du måtte køre i. Her kan du ikke snyde og få gratis hjælp.

  2. Super vægtdistribution på hele cyklen. Ja - din elcykel er tungere end normalt, men batteriet på en elcykel med centermotor er ofte placeret midt på cyklen, og der opnåes derved en centreret vægt som følger cyklens normale køredynamik.

  3. Alle center driveunits fra Bosch, Shimano eller Yamaha giver mulighed for udvidet service. Der medfølger uddannelse, certificeringer og specifikt software som forhandlere kan vælge at gennemføre, og derved give dig som kunde den optimale service af din elcykel. Mulighederne for service og opdatering af de forskellige systemer er mange, og du har som kunde mulighed for at få servicerapporter, indstillet motor til dine specifikke køremønstre, navigationsmuligheder osv.

  4. Batterikapacitet. Batterier fra de store producenter har ofte markant længere rækkevidde end batterier fra elcykler med nav motor. Rækkevidde på over 150 km. pr. opladning er nærmest garanteret.

  5. Mulighed for at ligge batterier i dvale. Eksempelvis ved Bosch er det muligt at få lagt sit batteri i "dvale". Det vil sige, at det ikke mister noget af sin kapacitet - hvis f.eks. man ikke bruger sin cykel gennem hele vinteren.

Ulemper centermotor:


  1. Pris. Prisen er generelt højere på elcykler med centermotor.

  2. Du skal helst til en autoriseret/certificeret forhandler for at få den optimale service af din elcykel, især på el-delen af cyklen.

  3. Der kan være lang ekspeditionstid på reklamationer og garantisager ved de store producenter.

Fordele navmotor:


  1. Pris. Cykler med navmotor er oftere billigere at anskaffe sig, og det giver derfor flere adgang til en elcykel.

  2. Nemt at vedligeholde - både som cykelhandler som skal servicere, men også som forbruger der bruger cyklen. Den kommer ofte med et nemt og simpelt display på styret, som enter er dioder eller en lille nem overskuelig skærm.

  3. Forholdsvis billigt at få vedligeholdt din cykel, og el reservedele er ofte ikke særligt dyre. Danske Promovec leverer mange el-dele til cykler med navmotor og har næsten alt på lager, og er hurtige til at ekspedere. Så ventetiden er ofte kort når der skal bestilles reservedele.


Ulemper navmotor:


  1. Placering af motor. Cykelryttere taler altid om vægt - jo mindre jo bedre. Det gør sig gældende på alle cykler. Jo lettere cyklen er - jo nemmere er det. Vægt er vigtigt! Især roterende vægt - derfor bruger mange cykelryttere mange penge på at nedbringe vægten på deres hjul. Roterende vægt skal ganges med 10. Dvs. 100g er 1 kg. Motoren på en elcykel med nav motor vejer minimum 4 kg. Det er således 40 kg. roterende vægt, når cyklen kører. Det kan mærkes, og mærkes især når man kører rundt om hjørner i fart.

  2. Ingen momentsensor. Det vil sige, at man kan "snyde" og lade motoren lave alt arbejdet. På næsten alle nav motorer sidder der magnet bag pedalarme, som kører forbi en sensor som aktiverer motoren. Motoren starter derefter - og man kan vælge hvor meget den skal hjælpe. Har du set en komme cyklende som ser ud som om de "kører på frihjul" - så er det en navmotor.

  3. Batteriets placering. Batteriet er ofte placeret under bagagebæreren på en cykel med forhjulsmotor. I midten af cyklen, hvis det er en bagnavs motor (men de er sjældne i DK pga det udvendige gear, og ingen fodbremse). Men placeringen på bagagebæren gøres for, at kompensere for den uhensigtmæssige vægt i forhjulet. Man bliver nødt til at udligne vægtforskydningen på en måde. Ikke desto mindre, så placeres tung vægt nu på yderpunkterne af selve cyklen, hvilket påvirker køreegenskaberne.

  4. Batteriets kapacitet. Batterier på cykler med navmotor har ofte markant kortere rækkevidde end batterier til centermotor.

  5. Ingen mulighed for at servicere el systemerne. Der findes ingen uddannelser eller software til at vedligeholde eller servicere navmotorer.


Træf den rigtige beslutning: Dit ultimative elcykelvalg:


På dette tidspunkt tænker du måske, "Hvilken driveunit/motor er den rigtige for mig?" Det er her, vores rejse slutter og tilbyder efterlader dig med nogle simple spørgsmål du bør stille dig selv:


- Hvor har du planer om at køre med din elcykel?

- Hvilken type terræn vil du beskæftige dig med?

- Leder du efter enkelhed eller ultimativ ydeevne?

- Hvad er dit budget?

- Skal du bruge din elcykel hver dag - f.eks. til pendling?

- Hvordan ønsker du din cykeloplevelse skal være. Vil du cykle og selv lave noget også, eller vil du have maksimalt hjælp uden selv at skulle lave for meget?


Dette er blot nogle af tankerne og mulighederne der findes, når du skal vælge en elcykel. Ønsker du rådgivning og vejledning vedr. valget af elcykler, så find en butik der er eksperter i el - og tal med dem.


Der findes efterhånden flere og flere butikker, hvor de har decideret special uddannet personale til salg og rådgivning af elcykler. Din lokale cykelforretning, er måske ikke den helt rigtige til, at give dig den rette kvalificeret rådgivning. Gå efter butikker der reklamerer med enten at være certificeret, af de store spillere, eller har et stort varieret udvalg af elcykler.


God fornøjelse med din nye elcykel.



118 visninger0 kommentarer

Comments


bottom of page